lørdag den 23. juni 2012

Glutenfrit og mælkefrit mørkt brød

Opskriften på dette brød fandt jeg på http://www.glutenfriopskrifter.dk/ , og tilrettede efter hvad jeg havde. Jeg blev VIRKELIG positivt overrasket! - Aldrig før er det for mig lykkedes at lave et så dejligt glutenfrit brød, som smager så godt og har konsistens som almindeligt brød. Det er overhovedet ikke klægt og grødagtigt, som jeg ellers synes, at de glutenfrie brød oftest bliver. Dette har jeg min ekstremt brødglade (og kritiske) mors ord på. Jeg bagte brødet igår og modtog i dag sms'en: "Mmm, dit nye brød smager altså bare fantastisk! :)" efterfulgt af en beordring om straks at smide opskriften ud på bloggen. 

På glutenfriopskrifter.dk kaldte de det "grovbrød" - jeg vil dog hellere kalde det "mørkt brød", eller "wannabe grovbrød" for det er ikke specielt groft, og den mørke farve er (efter min mening) lidt snyd. Men skidt da med, at farven kun er til for pynt, brødet SKAL prøves - og man spiser jo også med øjnene! Mon ikke det også stadig er noget sundere og mere nærende, end hvidt brød af fx. hvede, rismel eller kartoffelmel.

For lige at reklamere lidt mere for brødet her, og virkelig at overbevise jer om at I skal bage det, vil jeg sige at det både er hurtigt og let at lave.

SÅ KOM I GANG MED AT BAGE! - OG VÆR' BEREDT PÅ, AT DU NOK IKKE KAN NØJES MED AT LAVE DET ÈN ENKELT GANG!

Ingredienser:

25g gær
5,5 dl lunkent vand¨
75g havregryn (evt. glutenfri, eller boghvedeflager, som blev brugt i den originale opskrift)
125g boghvedemel
250g glutenfri melblanding (jeg brugte grov finax, den grønne. I den originale opskrift brugte de bare rismel - det har jeg ikke prøvet)
50g kartoffelmel
2 spsk flydende margarine (vær ops på, at der kan være mælk i!)
1½ spsk sukker
1tsk salt
ca. 1tsk kulør

Fremgangsmåde:

- Opløs gæren i vandet.
- Tilsæt margarine, sukker, salt og kulør.
- Tilsæt resten af ingredienserne og rør dejen i 5-7 minutter. Dejen er ganske tynd.
- Hæld dejen i en ca. 1½ liters brødform - smurt eller smørefri form.
- Lad dejen hæve i 30 minutter under et klæde.
- Bag brødet ved 210 grader i 30-35 minutter, til dejen ikke hænger fast når der stikkes en strikkepind ned i brødet (det er ikke sikkert, at pinden bliver 100% dejfri, men næsten)
- Lad brødet køle af på en bagerist. Vent med at skære i det til det er kølet godt af (selvom det kan være svært at vente), ellers opfører det sig ligesom nybagt, hjemmebagt rugbrød - det vil hænge fast i kniven.



 Når så ventetiden er slut, spises brødet med lige det DU har lyst til - fx. marmelade, som på billede, der ikke engang nåede at blive taget, før der var spist en bid...

VELBEKOMME!




1 kommentar:

  1. Har lige bagt brødet. Har brugt rismel (260 gram), majsmel 130 gram. Udover havregryn også masser af solsikkekerne, hørfrø og græskarkerner. Jeg har brugt koldpresset rapsolie istedet for margarine. Brødet bliver virkelig godt og hæver til dobbelt størrelser på ca. 40 minutter. Brødet er slet ikke klægt, men blødt sprødt og lækkert.

    SvarSlet